Binnenschoolse Muziekeducatie

Hiphop Cultuur

In de cursus Hiphopcultuur zal de nadruk liggen op verdieping in de Nederlandse Hiphopcultuur en de connectie hiervan met Nederlandse literatuur. Belangrijk is dat de jongeren geënthousiasmeerd raken over de Nederlandse taal, lezen, het bezoeken van bibliotheken en het onderzoeken van de Hiphopcultuur.

Lesinformatie

LESSENREEKS IN HET KORT

• Leerlingen maken hun eigen rap en beat

• Leerlingen maken presentaties/colleges over hiphop

• Leerlingen creëren hun eigen zomergasten met een rapper/producer

• Leerlingen onderzoeken de geschiedenis van de rapcultuur en worden zelf een expert

• Leerlingen maken een Hiphop quiz (eventueel digitaal)

• Leerlingen maken spelletjes/games, zoals: electro, memory etc.

• Leerlingen maken samen met de bieb middels videoclips hun eigen Hiphop festival op YouTube.

Introductie Hiphopcultuur
Bij iedere reeks lessen zal de basis bestaan uit een introductie van de hiphopcultuur. Met concrete voorbeelden, zoals fragmenten uit de reeds verschenen serie The Get Down en Hip Hop Revolution, komen leerlingen op een speelse manier in aanraking met de oorsprong van de culturele stroming.

Nederlandse Hiphop
Wanneer de oorsprong van Hiphop toegelicht is, zal de link naar Nederlandstalige hiphop gelegd worden. Fragmenten uit de door Top Notch uitgebrachte serie Spraakwater kunnen gebruikt worden om de Nederlandse hip hop scene van toen en nu te belichten.

Inspiratie schrijfproces & storytelling
Waar vroegere en huidige rappers inspiratie opdoen, hoe ze omgaan met het schrijfproces en hoe ze op een ritmische manier met onze taal omgaan, zijn onderwerpen die met de leerlingen besproken worden. Indien leerlingen hier al ervaring mee hebben, dient de docent ze aan te moedigen zelfbewuster te zijn op deze vlakken. Aanvulling hierop is het vergroten van de woordenschat, leren rijmen en het vertellen van je eigen verhaal (authentic storytelling).

Interdisciplinaire aanpak
Middels een interdisciplinaire aanpak maken de leerlingen een verbinding tussen kennis, geschiedenis en taal. Zo kunnen we een traject op maat samenstellen waarin er dwarsverbanden worden gelegd tussen taal, cultuur, kennis, social media en fashion, zodat alle leerlingen kunnen creëren binnen meerdere disciplines en op verschillende niveau’s.

Meer informatie

Wanneer je nog meer wilt weten over de verschillende modules, mogelijkheden voor op uw school, tarieven en beschikbaarheden, neem dan contact op via onderstaande knop!